05 abril 2007

LA FIESTA DEL MAGÜESTU: Los juegos tradicionales

Mª del Mar Suárez:

Na clase de Llingua Asturiana pa la fiesta del Magüestu tuvimos trabayando los xuegos tradicionales d’Asturies. Nel patiu tuvimos xugando tolos escolinos/es a la comba, l’esconderite….Vamos facer una descripción dalgunos de los xuegos más conocíos.

XUEGOS TRADICIONALES D’ASTURIES:


PA XUGAR COLA COMBA.- . A un saltu: Hai que seguir la cuerda saltando ún de cada vez y diciendo: “La una, la otra, la potra, el potrín, el potrón,la que pierde al rincón”.. A dos saltos: “Una y dos, les ventidos, los tres gochinoa, el llobu feroz, capiellina cola so güelina, barre la cocina, llimpia’l comedor, con pata de pitina…(el nome de quien-y tocare blincar) la cochina. Por pareyes: “Pareya con pareya nun pue ser. Lo que diz l’home lo repita la mujer”. Al final la canción, los dos xugadores tienen que quedar cola cuerda ente les piernes.


EL CASCAYU.- Píntase un rectángulu en suelu dixebrándolu en seis partes. Cada parte tien un nome: Primera, Segunda, Descansu, Cascayu y Cielo. Hai que tirar la tángala a los distintos rectángulos entamando primero pol que ta más cerca. La tángala hai qu’emburriala a la pata coxa. El xugador que pise o dexe la tángala enriba una les rayes, pierde.


EL PAÑUELU.-Fórmense dos equipos asitiaos en dos bandes quedando un ñeñu en mediu con un pañuelu na mano. Cada equipu tien un númberu. El del pañuelu diz un númberu cualesquiera. Los xugadores de cada equipu a los que-yos corresponda esi númberu tienen qu’echar a correr a pol pañuelu. Si ún lu garra, l’otru tien que pillar al xugador enantes que llegue a la so banda. Si lu pilla, queda elimináu. Si dalgún xugador pasa la llinea’l mediu enantes de garrar el pañuelu tamién pierde. Gana l’equipu que gtenga más xugadores.


LES CUATRO ESQUINES.-Xueguen cinco neños nun cuartu: acuatro nes esquines y ún en mediu qu´intentará llegar a daqué esquina cuando los otros cambien de sitiu

L’ESCONDERITE.- Un grupu quédase, mentantu’l restu escuéndese en cualesquier llugar pero ensin salir de les llendes marcaes por tolos xugadores. El que se queda tien que buscalos, si foren pillaos, perderían el xuegu. El prósimu en quedase sedrá’l caberu que nun “alce la maya” (sitiu onde tien que tar el que se queda, demientres fae la cuenta pa que los xugadores puean escondese). El restu tien que tocar esi llugar, ensen ser sorprendíos pol que se queda.

LA PITA CIEGA.-Ún de los xugadores tapa los güeyos (la pita ciega), y asítiase nel centru’l corru. Faise un diálogu ente la pita y los del corru:


-Pita ciega ¿qué perdiste?


-Una aguya y un dedal.


-Da tres vueltes y los atoparás.


(El corru ximielga a la pita pa desorientala). Toos echen a correr, y la pita ciega tien que guetar y pillar a daquién. Si ye quien a garralu tien qu’aldovinar a palpu quién ye, asina’l pilláu pasa a ser pita ciega.


Miriam 5ºA:

El día 16 de noviembre hemos jugado a los juegos tradicionales de Asturias. Primero, hemos jugado a "recogida de pamoyes". Consistía en poner unos tacos de madera en línea y, cuando den la señal, correr y coger el taco del final y sale el siguiente y así hasta que no quede ninguno. En segundo lugar, jugamos a "el tiru palu". Consitía en que dos jugados se ponen uno mirando al otro con una tabla de madera en el medio con un palo grueso de madera. Los jugadores, al escuchar la señal, cogen el palo con fuerza y empiezan a tirar; el que primero que se levante pierde. A continuación, jugamos a "la llave". Consistía en lanzar unas fichas redondas de hierro para dar a "la llave" y que dé una vuelta entera. Más tarde, jugamos a "la soga". Consistía en que dos equipos cogen los extremos de la cuerda y, cuando den la señal, empiezan a tirar. El equipo que haga que el otro equipo pase a su campo gana. Después, jugamos a "el dexabalu". Consistía en que un jugador cogía un bolo para lanzarlo contra otros que estaban colocados de pie, intentando dejar sólo un bolo de pie y los demás tumbados. Finalmente, jugamos a "la rana". Consistía en conseguir la mayor puntuación con dos fichas, metiéndolas dentro de la boca de la rana o en los agujeros de máxima puntuación.